Over ons

Liefde gaat door de maag

De geboorte van je eerste kind is een magisch moment. Een tot dan toe onbekend, maar oersterk gevoel ontwaakt: ‘voor jou ga ik goed zorgen’. De eerste weken na de geboorte staan volledig in het teken van voeden. Je wordt er mee wakker en gaat er mee naar bed. Letterlijk. Mijn beleving van eten en drinken veranderde in die tijd drastisch, mijn lijf was een doorgeefluik van voedsel aan Isabeau. Ik moest gewoon weten, waar ik al dan niet goed aan deed. Ik was het haar verplicht.

Sindsdien consumeer ik informatie over voeding en het effect op ons lichaam of het een lieve lust is. Tijdens de zwangerschap van ons tweede kind paste ik mijn zelf verworven inzichten gretig toe in onze keuken. Luca groeide als kool in mijn buik en was bij geboorte, een schoolvoorbeeld van Hollands welvaren. In de maanden die volgden verbrak hij record na record tijdens de metingen op het consultatiebureau. Wat geef je hem te eten?, was steevast de vraag.

“Wilfred heeft het nu ook te pakken”
Ook Wilfred heeft het nu te pakken: het voedingsvirus. We doen allebei ons best om bewuster te eten en hebben ons lang in dit onderwerp verdiept. Een weg van tegenstrijdige adviezen, dus probeerden we alles zelf uit om proefondervindelijk vast te stellen welk effect bepaalde voeding op ons had. En er begon ons iets te dagen. Elke ouder wil het beste voor zijn kind. Maar hoeveel van hen hebben de tijd om zich een weg te banen in de jungle van goedbedoelde voedingsrichtlijnen? Hoeveel krijgen er toegang tot de deskundig specialisten die wij mochten raadplegen? En dan nog, hoe krijg je dat vertaald naar een praktisch boodschappenlijstje met smakelijke recepten?

Online huiskamergesprek
Er moet een manier zijn om al die goedwillende ouders op weg te helpen. Een online huiskamergesprek over voeding starten is niet alleen ons idee, maar wordt door een heleboel andere, deskundige mensen om ons heen omarmd. Samen willen we een platform creëren, waarbinnen kennis over en ervaring met voeding wordt gedeeld. Zodat jij het weer makkelijk kunt delen met jouw kinderen. Graag nodigen we je uit vrijblijvend te kijken in de keukens van Nederland. En als je zin hebt, praat dan mee. Aan onze keukentafel ontstaan vaak de beste gesprekken. Bij jullie ook?

10 Stappen

  • 1
    Drink liever water in plaats van frisdrank en kant-en-klare vruchtensappen.
  • 2
    Eet dagelijks groente in alle kleuren van de regenboog.
  • 3
    Eet dagelijks vers fruit.
  • 4
    Eet elke dag twee porties eiwitrijke voeding.
  • 5
    Gebruik suikers, granen en zuivel met mate.
  • 6
    Eet zo mogelijk onbespoten, pure en onbewerkte producten.
  • 7
    Eet gevarieerd van het seizoen.
  • 8
    Geef je kind drie basismaaltijden en twee gezonde tussendoortjes.
  • 9
    Kook en eet met aandacht, betrek je kinderen erbij en neem er de tijd voor.
  • 10
    Zorg voor een ontspannen levensstijl, voldoende beweging en geniet!

Voedingswijzer

1. Meer Fruit

De meeste kinderen vinden fruit lekker en het bevat waardevolle voedingsstoffen zoals mineralen, vitamines, anti-oxidanten en vezels. Bedenk wel hoe je je dagelijkse portie fruit verwerkt. In zijn geheel blijven de vezels behouden, die met een sapcentrifuge verloren gaan. Fruit uit het vuistje blijft dus favoriet. Hoewel een smoothie van fruit, groenten, noten, zaden en avocado het vast ook goed zullen doen bij de kleine smulpapen.

2. Meer Groente

De meeste groenten zijn rijk aan vitamines, mineralen, vezels en vele andere, nuttige stoffen. Er zijn heel veel verschillende soorten groenten te koop waardoor je lekker kunt variëren. De vezels in de groenten zorgen voor een verzadigd gevoel en een goed functioneren van je darmen. Groenten zijn lekker, maar kinderen moeten vaak even wennen aan nieuwe smaken. Experimenteren met het bereiden van groenten, maar ook het verwerken van groenten in een smoothie kan daarbij helpen.

3. Meer Water

Je lichaam bestaat voor ongeveer 65 procent uit water. Water is transportmiddel voor voedingsstoffen, vitamines, mineralen en afvalstoffen. Dagelijks verliezen we ook water. Met zweten, ademen, plassen en poepen. Dat water moeten we aanvullen door water te drinken.  Veel kinderen hebben liever frisdrank of kant-en-klare vruchtensap als ze dorst hebben. Helaas zitten die vaak bomvol suikers, waardoor ze minder geschikt zijn in een verantwoord eetpatroon. Water drinken is een gewoonte waar je makkelijk aan gewend raakt.

4. Varieer

Elk kind heeft voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten nodig. Eiwitten zitten in vlees, gevogelte, vis en eieren. Vetten in olijfolie, boter, avocado, vette vis en noten. Koolhydraten in zilvervliesrijst, aardappel, wortels en vers fruit. Ook groenten zijn belangrijk. Zorg dat je elke dag van alles wat binnenkrijgt. En let er op dat de voeding zo min mogelijk bewerkt is.

5. Buik

Al het eten en drinken maakt een reis door je buik. Het wordt daar gemengd, gekneed en verteerd. Je bloed brengt de voedingsstoffen naar alle organen. De lever zorgt ervoor dat eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen naar de plek gaan waar ze nodig zijn. De spieren krijgen bouwstenen om te kunnen groeien. De huid krijgt stoffen om zacht en soepel te zijn. De vezels die in de darmen achterblijven worden door de darmbacteriën verwerkt. Een proces dat voor een sterk immuunsysteem en goede ontlasting zorgt.

6. Hersenen

Als je goed eet en drinkt, functioneer je beter én stabieler. Voeding beïnvloedt je gezondheid, maar ook je gedrag, je zelfvertrouwen en je stemming. Hoe dat komt? Eiwitten bijvoorbeeld, hebben invloed op de vorming van neurotransmitters. Die spelen een belangrijke rol bij ons denken, voelen, concentratie, alertheid, leervermogen, motoriek, immuunsysteem en veel meer. En meervoudig onverzadigde vetzuren, zijn onmisbaar voor de groeispurt die de hersenen in de eerste tien jaren van je leven doormaken.